نقش رسانه در تدریس

سرعت تحولات در عرصه ی رسانه ها و فناوری آموزشی، در عرض بیست سال گذشته با هیچ یک از زمینه های آموزشی قابل مقایسه نیست.

انفجار اطلاعاتی از طریق فناوری های الکترونیکی جدید از قبیل رایانه، اینترنت، وب، فناوری های جدید ویدئویی از قبیل کنفرانس های ویدئویی، ماهواره و …، ماهیت دانستن را تغییر داده است.

امروزه، در آنچه که دانش آموزان فرا می گیرند، تحولات بنیادی پدید آمده است. آنها به جای اینکه اطلاعات را حفظ کنند، باید یاد بگیرند که اطلاعات را چگونه به دست آورند و از اطلاعات به دست آمده چگونه استفاده کنند و آنها را چگونه با هم ترکیب کنند.

این تحول بنیادی در چگونگی یادگیری دانش آموزان، به مدد وجود رسانه های آموزشی، باعث شده است که دانش آموزان ما به جای استفاده صرف از طریق معلمان و کتب درسی، با کاوش و اکتشاف، به کار مشترک و گروهی و بررسی منتقدانه دست یابند.

در نگرش جدید یاددهی و یادگیری، فناوری نقش ضروری را ایفا می کند. این تحول آموزشی، دانش آموزان را قادر می سازد که بیندیشند، مشکلات را حل کنند، به کار با دیگران بپردازند و برای دست یافتن به راه حل های خلاق، جست و جو کنند.
ادامه نوشته

ملاكهاي ارزيابي تجربه تدريس

آیا می دانید کار شما در جشنواره های الگو های برتر تدریس بر اساس چه معیارهایی ارزشیابی می شود ؟

در ادامه مطلب به پاسخ این سؤال خواهید رسید.

ادامه نوشته

چگونه از دانش آموزان ارزشیابی کنیم

   ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان را متخصصان این امر، فرایند جمع­آوری اطلاعات از آموخته­های آنان و قضاوت در مورد حدود آن آموخته­ها تعریف می­کنند. به عبارت دیگر، معلم در فرایند ارزشیابی، اطلاعاتی جمع­آوری می­کند تا با تفسیر آنها تعیین کند که دانش­آموز چه دانشی فراگرفته و چه توانایی­هایی کسب کرده است. برعکس تصور بسیاری از معلمان، این فرایند بسیار پیچیده است. در فرایند ارزشیابی هر درس، اطلاعاتی که جمع­آوری می­شود و ابزار جمع­آوری آن، باید در جهت هدف­های آموزش آن درس باشد. اصل نهان در فرایند ارزشیابی این است که معلم باید آنچه را که به دانش­آموز یاد داده است، ارزشیابی کند. بنابراین ارزشیابی هنگامي معتبر است که با هدف­های برنامه­ء آموزشی همخوانی داشته باشد.

ادامه نوشته

طرح درس برای همکاران گرامی

طرح درس قران اول ابتدایی (حروف نا خوانا)

 

 

هدف كلی :

دانش آموزان با حروف ناخوانا آشنا شوند.

 

            اهداف جزئِی:

1- دانش آموزان با مثالهایی از حروف ناخوانا در فارسی آشنا شوند.

2- دانش آموزان بدانند که حروف ناخوانا را نمی خوانند.

3- دانش آموزان با نوشتن حروف ناخوانا به صورت تو خالی آشنا شوند.

ادامه نوشته

طرح درس هایی برای معلمان فعال

طرح درس جغرافی کلاس چهارم ابتدایی درس 8

 

 

هدف كلی :

دانش آموزان با نواحی آب و هوایی ایران آشنا شوند.

 

            اهداف جزئِی:

1- دانش آموزان با آب و هوای شمال کشور آشنا شوند.

2- دانش آموزان با آب و هوای جنوب کشور آشنا شوند.

3- دانش آموزان با آب و هوای مناطق کوهستانی کشور آشنا شوند.

4- دانش آموزان با نقشه ی آب و هوای کشور آشنا شوند.

5- دانش آموزان با انواع آب و هوای کشور آشنا شوند.

6- دانش آموزان با ویژگی های انواع آب و هوای کشور آشنا شوند.

7- دانش آموزان با کوچ و عشایر آشنا شوند.

8- دانش آموزان با کلمات بارش و دما آشنا شوند.
ادامه نوشته

راهنمای تدوین تجربه ی تدریس سناریو آموزشی

مقدمه:

در عصرحـاضر تغييرات اجتماعـي گسترش يـافته وابعاد مختلف زندگي بـشر را تحت تأثير قرار داده است .در كنار اين تحولات شگرف وعظيم ،علاقه انسانها براي تغيير نه تنها كم نشده است بلكه آنان با اشتياق فراوان در انتظار تغييرات بعدي هستند.مسايل فوق لزوم تغييرات ضروري در روند آموزش را بيش از پيش نمايان ساخته است وديگر

نمي توان در فرايند ياد دهي– ياد گيري به الگوها وراهبردهاي گذشته بسنده نمود.

براي اينكه بتوانيم آموزش وپرورش را همگام با ابعاد ديگرجامعه رشد دهيم بايد آموزش وپرورش عمومي بعنوان منشأتحول آتي در جامعه نقش خود را بخوبي ايفا نمايد، اين امر نيازمند تجديد نظر در ابعاد ومؤلفه هاي تأثير گذار در آموزش است.

در ميان عناصر مختلف آموزش ،روشهاي تدريس اهميت ونقش كليدي دارند وضروري است كه بر گسترش مهارتهايي که براثر بخشي روشهاي تدريس مي افزايد سرمايه گذاري شود.در اين راستا جشنواره الگوهاي تدريس به منظور پوشش بخشي از اين اهداف اجرا مي گرددوبراي اينكه بتواند به معلمان مهارت لازم در فرايند آموزش را اعطا نمايد بايد روند آن نيز همگام با تحولات ساير بخشهاي آموزش وپرورش مسير تغييرات كيفي را پشت سر بگذارد. از اين رو در سال تحصيلي 84-83 اين جشنواره با يك روش جديد اجرا مي شود كه پايه هاي آن در طول سه سال گذشته در جشنواره كشوري بنا نهاده شده است.

 در اين روش معلمان بجاي اجراي عملي تدريس ،به ساماندهي تجارب تدريس خود پرداخته و مستند می سازندتا با تعميم وگسترش اينتجارب زمينه براي استفاده وبهره گيري ساير معلمان فراهم شود.

اميد است جزوه حاضر بتواند در كنار ساير منابع علمي كمك نمايد تاتجارب تدريس همكاران علاقمند با چهار چوب وپشتوانه علمي تدوين وارائه شود.

ادامه نوشته

نقش رسانه در تدریس

سرعت تحولات در عرصه ی رسانه ها و فناوری آموزشی، درعرض بیست سال گذشته با هیچ یک از زمینه های آموزشی قابلمقایسه نیست.

انفجار اطلاعاتی از طریق فناوری های الکترونیکی جدید از قبیل رایانه، اینترنت، وب، فناوری های جدید ویدئویی از قبیل کنفرانس های ویدئویی، ماهواره و …، ماهیت دانستن را تغییر داده است.

امروزه، در آنچه که دانش آموزان فرا می گیرند، تحولات بنیادی پدید آمده است. آنها به جای اینکه اطلاعات را حفظ کنند، باید یاد بگیرند که اطلاعات را چگونه به دست آورند و از اطلاعات به دست آمده چگونه استفاده کنند و آنها را چگونه با هم ترکیب کنند.این تحول بنیادی در چگونگی یادگیری دانش آموزان، به مدد وجود رسانه های آموزشی، باعث شده است که دانش آموزان ما به جای استفاده صرف از طریق معلمان و کتب درسی، با کاوش و اکتشاف، به کار مشترک و گروهی و بررسی منتقدانه دست یابند.

در نگرش جدید یاددهی و یادگیری، فناوری نقش ضروری را ایفا می کند. این تحول آموزشی، دانش آموزان را قادر می سازد که بیندیشند، مشکلات را حل کنند، به کار با دیگران بپردازند و برای دست یافتن به راه حل های خلاق، جست و جو کنند.

ادامه نوشته

چگونه فرآیند آموزش (طرح درس) را طراحی کنیم؟

تدریس چیست؟

از تدریس، همانند یادگیری، تعریفهای مختلفی ارائه شده است. بعضی، تدریس را «بیان صریح معلم درباره آنچه باید یاد گرفته شود» می دانند و گروهی دیگر تدریس را «همورزی متقابلی می دانند که بین معلم، دانش آموز و محتوا در کلاس درس جریان دارد.» عدّه ی زیادی از مربیان و متخصصان آموزش و پرورش، تدریس را «فراهم آوردن موقعیت و فرصتهایی که یادگیری دانش آموزان را تسهیل کند»، نامیده اند. از بررسی مجموعه ی تعاریف ارائه شده می توان نتیجه گرفت که «تدریس، فعالیتی تعاملی و منظم و هدفمند بین معلم و دانش آموز به منظور تسهیل یادگیری است.» (شعبانی،1382).

عوامل اصلی چنین فعالیتی عبارتند از: طراحی، اجرا و ارزشیابی. طراحی پایه و اساس اصلی این فرآیند است که دو عامل دیگر یعنی اجرا و ارزشیابی بر آن استوار هستند و تحقق مطلوب آنها وابسته به کیفیت طراحی آموزشی است.

ادامه نوشته

روش های تدریس برای یک معلم خوب

روش نمايشي ( نمايش علمي ) / روش آزمايشي (آزمايشگاهي) 

اين روش بر مشاهده و ديدن استوار است. افراد مهارتهاي خاصي را از طريق ديدن فرا مي_ گيرند. بعنوان مثال معلم در کلاس درس تصميم دارد کار کردن با يک وسيله را به دانش آموزان ياد دهد که از طريق اين روش مي تواند عمل کند. مهمترين حسن اين روش، به کارگيري اشياي حقيقي و واقعي در آموزش است و بيشتر براي درسهايي که جنبه عملي و فني دارند کاربرد دارد.

مراحل اجراي روش نمايشي

1- مرحله آمادگي:

معلم بايد هدف از تدريس را دقيقاً مشخص کند و امکانات لازم را از قبل فراهم نمايد و از سالم بودن آن ابزار اطمينان حاصل کند.

2- مرحله توضيح: 

معلم قبل از انجام تدريس، بايد اهداف تعيين شده را براي شاگردان به وضوح بيان کند، نحوه و علت انجام دادن عمل را توضيح دهد و سوالاتي را که انتظار دارد شاگردان در پايان تدريس ، پاسخ دهند را مطرح کند که باعث جلب توجه شاگردان شود.

3- مرحله نمايشي:

معلم بايد روش صحيح کار و آن را به نمايش بگذارد و بعنوان مثال فرآيند کار يک موتور ديزل را به دانش آموزان توضيح دهد.

4- مرحله آزمايش و سنجش:


 

ادامه نوشته