X
تبلیغات
دست نوشته های یک معلم

دست نوشته های یک معلم

مراحل یادگیری و تدریس در کلاس های آموزش جهانی

 

تحقیقات بسیاری در زمینه شیوه های یادگیری فردی بر لزوم تبعیت از روش های متنوع یادگیری تاکید دارد.

شیوه های تدریس در بسیاری از کلاس ها همان شیوه های مرسوم انتقالی است که طی آن ،دانش از پیش مشخص شده از طریق آموزگار یا کتاب درسی به دانش آموزان القا می شود. مهارت های عمده ای که در این روش برآن تاکید می شود ،خواندن ،گوش دادن و بخاطر سپردن است. از مهمترین نکات مورد تاکید در این شیوه آموزش ، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1.   دانش را می توان از منابع بیرونی  و بویژه معلم کسب نمود.

2.   یادگیری فرایندی انفعالی و نه چندان جالب می باشد.

3.   نظریات شخصی ،احساسات  و مشارکت یادگیرنده  از اهمیت چندانی برخوردار نیست و بهایی به آن داده نمی شود.

4.   نقش معلم و دانش آموز در نظام آموزشی سنتی کاملا مشخص و تابع یک نظام خشک تک بعدی است.

در نقطه مقابل شیوه آموزش انتقالی ،نظام آموزش تبادلی قرار دارد. در نظام تبادی یادگیری فرآیند خود انگیزشی و خود هدایتی است . در این روش هدف پاسخگویی به نیاز های اخلاقی، معنوی ،فیزیکی و روحی  دانش آموزن  و در عین حال دست یابی آنان به پیشرفت های شناختی است. دانش اندوزی تابع یک رابطه تعاملی میان معلمان و دانش آموزان بوده و برای کسب دانش از منابع اطلاعاتی گوناگونی استفاده می شود. در این شیوه ی آموزش نقش تدریس و یادگیری در برخی موارد میان معلمان و دانش آموزان قابل تغییر است .

نظام آموزش جهانی با تاکید بر مشارکت فعال دانش آموزان و اصل پرورش همه بعدی در طیف یاددهی – یادگیری یخوبی در قالب شیوه ی آموزش تبادلی قرار می گیرد. با عنایت به واقعیت ها و فشار های موجود در مدارس فعلی امکان بهره گیری از شیوه های مختلف تدریس و یادگیری در فعالیت های روزمره کلاس درس جهانی فراهم خواهد بود که در آن دانش آموزان راهبرد های ترکیبی معلم محور،خود محور و یا گروه محور را تجربه می کنند. این ترکیب با نظریه های شیوه یادگیری سازگاری دارد. براساس نظریه های یادگیری در یک کلاس معمولی و در شرایطی که در آن آموزش خودانگیزشی نقش اساسی داشته و نقش هدایتی معلم اندک باشد، همه ی دانش آموزان از فرصت های مساوی برخوردار نمی شوند.صرف نظر از شیوه ی آموزشی جو یا به عبارتی محیط کلاس فوق العاده حایز اهمیت است.ارزش های اصولی نظام آموزش جهانی شامل احترام قایل شدن به حقوق و آزادی ها ،مسولیت های اجتماعی آگاهی از محیط و اتکا به راه حل های غیر خشونت آمیزبخش لاینفک درس به روش آموزش جهانی را تشکیل می دهد و بر کیفیت و شیوه روابط میان اعضای آن تاثیر می گذارد از این رو ، حتی در قالب های معلم محور ، برنامه از جوانب منفی و محدود کننده رویکرد انتقالی اجتناب می شود.

          یادگیری فعال (مشارکتی)به دلایل مختلف نقش ارزنده ای را در اجرای نظام آموزش جهانی ایفا می کند.

1.   ماهیت ذاتی فعالیت ها با تاکید بر خود مکاشفعه گری و یادگیری از طریق تجربه ، کلاس درس را به سمت تبادلی بودن آموزش هدایت می کند. آگاهی بخش معلم بویژه در مراحل مهم توجیهی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

2.   شیوه های یادگیری چندگانه که در فعالیت واحدی به کار گرفته می شود.( از فعالیت های انفرادی گرقته تا دو نفره و در نهایت گروهی)نیاز ها و علایق اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان در چارچوبی کوتاه مدت را مطرح می کند.

3.   فعالیت های نظام آموزش جهانی وسطه ای نسبتاً ممطمین و در عین حال محرک برای تربیت و تمرین انواع مهارت ها ی ضروری ( مهارت هایی چون برقراری ارتباط ،تعاون،تصمیم گیری ،مذاکره و حل مسایل ) مورد نیاز زندگی در یک جامعه می باشد.   

4.   تعاول یا به عبارتی روابط متقابل زمینه مساعد برای یادگیری را بسط و تعمیم می بخشد. یعنی مانند هر نظامی ، تبادل پویای نظریات و دیدگاه های جنبشی را ایجاد می کند که دستاورد های آن در نهایت به نفع یکایک شرکت کنندگان خواهد بود.

5.   اصولی که فعالیت های آموزش جهانی برآن استوار است، در ایجاد و تقویت محیط انسانی،آزاد و عادلانه در کلاس درس کمک می کند.

6.   یادگیری مبتنی برفعالیت، حداکثر فرصت لازم را برای هماهنگ کردن واسطه یادگیری با این پیام فراهم می سازد که دانش آموزان عملا ًهمکاری ،تنش زدایی، همدردی و احترام و رفتار های صحیح اخلاقی و مسؤلیت پذیری را تمرین می کنند.

     

    از عوامل مهم در موفقیت یادگیری مبتنی بر فعالیت تداوم آهنگ صحیح یادگیری است.  

    آهنگ صحیح یادگیری

    آسایش                چالش و پاسخ            گزارش و انعکاس             عملکرد  

 

·        در مرحله آسایش با ایجاد جو مسالمت آمیز و فراگیر در کلاس درس حس عزت نفس دانش آموزان پرورش می یابد. فضایی که به مشارکت و تجربه همه اعضای کلاس ارزش می گذارد و آنان را به ابراز وجود و بیان احساسات خود تشویق می کندبا کاربرد بسیاری از فنون و فعالیت ها همراه با استفاده از رفتارهای دموکراتیک و احترام به حقوق دیگران می توان محیط راحت و مملو از صمیمیت را برای یادگیری فراهم ساخت بسیاری ازبرنامه ها و فعالیت های آموزش جهانی با تقویت حس امنیت خاطر ، تشریک مساعی دانش آموزان با یکدیگر و پیش از ایجاد چالش ، آغاز     می شود .

·        در مرحله چالش از دانش آموزان خواسته می شود نظر خود را به صورت انفرادی یا گروهی در مورد یک موضوع یا شرایط خاص اعلام دارند. اغلب تقویت مهارت هایی از قبیل تفکر خلاق سنجیدن جوانب حل مسائل و تصمیم گیری پرداخته می شود و دانش آموزان به آزمایش کردن و خطر پذیری تشویق می شوند.

·        در مرحله گزارش و انعکاس از دانش آموزان خواسته می شود به تجربیات خود در مرحله قبل رجوع کرده و آن را تجزیه ئ تحلیل کنند. در این مقطع فرصت تحقیق ،نوشتن یا ارایه کار های خلاق هنری به اتکا تجربیات گذشته برای دانش آموزان فراهم می آید. صرف نظر از نتیجه این مرحله ، هدف ، ارتقا  ویژگی های فردی یعنی کسب دانش و بینش جدید، بهبود مهارت ها و تغییر در عقاید و آرمان هاست.

·        در مرحله عملکرد به دانش آموزان فرصت داده می شود تا دانش و مهارت های اکتسابی خود را محک زنند. برای این منظور می توان از فعالیت های مختلف استفاده نمود( از نوشته های شخصی و پروژه های فردی گرفته تا فعالیت های مشترک جمعی در مقیاس کلاس،مدرسه و یا جامعه ) با وجود این ، مهم آن است که نیاز به بازگشت به مرحله آسایش تشخیص داده شود چرا که در مرحله های چالش و آزمایش جنبه های آسیب پذیر دانش آموزان نمایان می شود  و باید پیش از بروز دشواری های بیشتر، عزت نفس آنان تقویت شود.

برگرفته از سایت: http://134422.persianblog.ir/

 

 

 

[ هفدهم فروردین 1387 ] [ 18:19 ] [ M_2_Z ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب