دست نوشته های یک معلم
؛شرح وظايف معلمان پرورشي در مدارس تدوين شد.
مهندس سيدمهدي اميني، معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش، با بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان گفت: در سال هاي گذشته جايگاه و فعاليت معلمان امور تربيتي در مدارس بسيار كمرنگ بود و مي توان گفت كه فعاليت هاي اين معلمان همواره در حاشيه مسائل آموزشي به فراموشي سپرده شده بود، حتي از زمان احياي معاونت پرورشي با مصوبه مجلس نيز جايگاه و عرصه فعاليت معلمان پرورشي واضح و روشن نبود اما به تازگي در راستاي احياي واقعي معاونت پرورشي با حمايت وزير آموزش و پرورش، گام هايي برداشته شده است.

وي افزود: به نظر مي رسد يكي از ملزومات احياي واقعي معاونت پرورشي در گرو ارتقاي جايگاه معلمان پرورشي و مشخص شدن وظايف آن ها در مدارس مي باشد كه در اين راستا تلاش بر اين است تا با به كارگيري معلمان پرورشي در مدارس و ارتباط دوسويه بين معلم پرورشي و دانش آموز، به بيان مشكلات تحصيلي و خانوادگي از سوي دانش آموزان منجر شود. علاوه بر اين كه مشاوره هايي توسط معلم پرورشي به دانش آموزان وخانواده هاي آن ها در ابعاد مختلف ارائه شود.

به گفته معاون پرورشي وزير آموزش و پرورش فعاليت هاي پرورشي و تربيتي، برگزاري اردوهاي آموزشي و مشاوره در مباحث ديني، از جمله وظايف معلمان پرورشي است. اميني افزود: به عبارت ديگر به كارگيري مربيان پرورشي در مدارس به تجلي معناي واقعي امر به معروف و نهي از منكر منجر مي شود كه مي تواند دانش آموزان را از آسيب هاي اجتماعي به دور دارد. وي در ادامه خاطرنشان كرد: بنابراين مجموعه عملكرد و وظايفي كه براي معلمان پرورشي در نظر گرفته شده، در قالب بسته اي تدوين شده است كه با امضاي وزير آموزش و پرورش جنبه اجرايي مي يابد.

اميني همچنين گفت: با تدوين شرح وظايف معلمان پرورشي از سال تحصيلي آينده، طرحي جديد به اجرا در مي آيد كه براساس آن براي دانش آموز يك شناسنامه تربيتي و تحصيلي ارائه مي شود. وي افزود: اين شناسنامه با شرح وظايف معلمان پرورشي كه صرفا در دو بعد مشاوره تربيتي و مشاوره تحصيلي است، ارتباط دارد و در مشاوره تربيتي نيزموضوعات مختلف اخلاقي، تربيتي، ديني ، فرهنگي، اجتماعي، هنري و آيين زندگي براي دانش آموزان پي گيري و عملياتي مي شود.

اين مسئول تصريح كرد: در همين ارتباط مقرر شده است كه معلم پرورشي با تعدادي از دانش آموزان كه نرم آن در حال حاضر ٩٠دانش آموز است، ارتباط داشته باشد كه مشاوره هاي تحصيلي و تربيتي خود را در دوره هاي يك مقطع تحصيلي به دانش آموزان تحت پوشش خود ارائه مي دهد. مهندس اميني در پاسخ به اين سوال خراسان كه در حال حاضر كمبود نيروي انساني در بخش معاونت پرورشي اعم از معلمان پرورشي ، معلمان تربيت بدني و مربيان بهداشت وجود دارد و در بخش معلمان پرورشي حدود ٧٠ درصد مدارس فاقد معلم پرورشي هستند ؛ در جهت رفع اين كمبودها چه اقدامي صورت گرفته است- چرا كه احياي واقعي معاونت پرورشي در گرو رفع كمبودها در بخش نيروي انساني و استقرار معلمان پرورشي در مدارس است- گفت: با توجه به بحث ساماندهي نيروي انساني كه در حال حاضر در وزارت آموزش و پرورش دنبال مي شود، دستورالعملي براي رفع كمبود در شوراي معاونان به تصويب رسيد كه به استان ها نيز ابلاغ شده است، مبني بر اين كه از فرهنگيان و نيروهاي شاغل در آموزش و پرورش كه از يك سو علاقه مند به فعاليت در عرصه تربيتي و پرورشي هستند و از سوي ديگر داراي شرايط و ويژگي هاي لازم براي ورود به اين عرصه مي باشند، ثبت نام مي شود.

پس از آن افراد علاقه مند براساس شرايط موردنظر گزينش مي شوند و پس از طي دوره هاي ضمن خدمت، در بخش معاونت پرورشي به كار گرفته مي شوند.

وي افزود: با حمايت هاي وزير آموزش و پرورش از معاونت پرورشي، در برخي استان ها اين اقدام صورت گرفته و مقدمات اوليه آن انجام شده است و اين اميدواري وجود دارد كه در ابتداي سال تحصيلي جديد تعدادي از اين نيروها در مدارس به عنوان مربي پرورشي فعاليت خود را شروع كنند.

معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين كه آيا مي توان اين وعده را داد كه از سال تحصيلي آينده، مدارس داراي معلم پرورشي مي شوند، گفت: به هر حال حمايت هاي مجلس و دولت از معاونت پرورشي و اقدامات اين معاونت وجود دارد و بنابراين ما نيز اميدواريم كه اين اتفاق بيفتد و تمامي مدارس داراي معلم پرورشي باشند اما به دليل مشكلاتي كه از نظر اعتبارات و ساماندهي نيروي انساني وجود دارد، شايد براي اين وعده زود باشد اما تلاش مي كنيم كه با به كارگيري معلمان پرورشي در تعداد زيادي از مدارس در راستاي احياي واقعي معاونت پرورشي اقدام كنيم.

مهندس اميني همچنين در پاسخ به اين سوال كه تكليف ١٠ هزار معلم پذيرفته شده در آزمون آموزش و پرورش همچنان نامعلوم است، آيا تكليف استخدام اين عده تا ابتداي سال تحصيلي مشخص مي شود ، گفت: همان طور كه مي دانيد از ١٠ هزار نيرويي كه در آزمون پذيرفته و گزينش شده اند، ٥ هزار نفر بايد به عنوان معلم پرورشي به كار گرفته شوند، بنابراين ما هم منتظر هستيم اين افراد هرچه زودتر در آموزش و پرورش به كار گرفته شوند.

وي افزود: مراحل استخدام اين افراد طي شده و كارهاي اوليه و احكام آن ها نيز انجام شده است و منتظر اختصاص بودجه هستيم.

در صورت تخصيص بودجه اين افراد در اولويت استخدام نيرو در آموزش و پرورش قرار دارند.

وي تصريح كرد: وعده هايي براي اختصاص بودجه داده شده اما در حال حاضر آموزش و پرورش با كمبود اعتبارات رو به روست و تا قطعي شدن تخصيص اعتبار امكان به كارگيري اين ١٠ هزار نفر نيست؛ چرا كه اين نگراني وجود دارد كه نتوانيم از پس تعهدات خود برآييم.

شايان ذكر است ، مهندس اميني كه به مناسبت شركت در همايش آموزش تخصصي فرماندهان ومديران بسيج دانش آموزي كشور به مشهد سفر كرده بود، در حاشيه مراسم به سوالات خبرنگار خراسان پاسخ گفت.

برگرفته از سایت :http://www.khorasannews.com

[ دهم فروردین 1388 ] [ 0:58 ] [ M_2_Z ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب